Tel: 011-495 64 69

N

Handgjorda i USA

N

Lyft med borrmaskin

Om EZcarlift

Välkomna till EZcarlift.se

Efter min familj och hund kommer bilar som mitt stora intresse här i livet. Denna historia började för ca 1.5 år sedan då jag själv funderade på att skaffa en billyft till garaget för att kunna meka och ta hand om de bilar som köpts in under åren. Skulle jag satsa på en 1-pelarlyft, 2-pelarlyft, parkeringslyft eller en vanlig saxlyft till garaget, det var den stora frågan?

Ett vanligt villagarage har idag en ganska låg takhöjd på ca 2.40 eller 2.50 meter, betongplattan har en tjocklek på ca 10-12 cm, elen i garaget är oftast vanlig 1-fas och garagedörren viks inåt eller skjuts upp i taket. Budgeten för att köpa in en billyft hade jag satt till 25 000 kronor.

Det finns olika för- och nackdelar med att skaffa en fast monterad lyft som t ex 2-pelarlyft till garaget, priset för själva lyften klara min satta budget, de flesta producerade någonstans borta i Asien. Vid val av en 2-pelarlyft så behövde jag förstärka betonggolv och bila upp den gamla vid lyftens placering, samt höja upp taket där pelarna skulle hamna. En kostnad på ca 5000 kronor.
Lyften står där den står när den är väl installerad. När jag sedan skulle beställa själva lyften på en webbshop så tillkom det nya avgifter som jag inte riktigt budgeterat för. Oftast tillkom en fraktkostnad på ca 2500 kronor, samt att för att ta emot leveransen ordna själv med en truck eller liknande, ytterligare ca 2500 kronor, krav på att installera 3-fas el i garaget för ytterligare ca 5000 kronor och vips så var det minst 10 000 kronor över budgeten som jag ursprungligen hade satt.

Gör om gör rätt !

Tillbaks till datorn och leta vidare efter en billyft efter min satta budget. Med låg takhöjd, standard tjocklek på betonggolvet och vanlig 1-fas i garaget så började jag kolla alternativ som en saxlyft istället eller en portabel billyft kunde vara alternativ istället. Efter närmare koll kring en saxlyft så blev det också en hel del extra kostnader som för 2-pelarlyften, dock behövdes inte förstärka betonggolv eller höja i taket. Lyften står också kvar där den installeras och blir lite i vägen när man inte använder den. Nu lutar det åt att skaffa en portabel billyft istället för 2-pelarlyften som var tanken från början.

Det var nu jag kom i kontakt med EZcarlift för första gången, en genialisk design av en portabel billyft, framtagen av ingenjör vid namn Manev från USA, som tagit fram denna lyft för 17 år sedan. Denna portabla billyft är helt mekanisk och klara av att lyfta 2-ton med en sladddriven borrmaskin eller kraftigare batteridriven skruvdragare ca 66 cm högt på 90 sekunder. Denna lyft har fyra kraftiga ben i pulverlack, två ramper i aluminium och lyfts upp steglöst med en kuggstång på varje sida via en växellåda som klarar av vikten på en bil upp till 2 ton. Denna lyft är designad, gediget hantverk och handgjord i Goleta, Kalifornien, USA.

Efter att jag läst igenom mängder av kunders tackbrev till Manev på webbsidan tog jag kontakt med honom för att få råd kring de bilar som jag själv tänker använda med lyften. Manev berättade att det går att byta ut den tvärbalk som förbinder de bägge ramperna och gör lyften mycket stabil med att hantera fyra stycken skruv per tvärbalk till en bredare eller smalare balk, beroende på bilmodell. Äldre Engelska bilar som är min stora passion är oftast lite smalare, och Audi som används till vardags är lite bredare varför det räcker med två olika tvärbalk för att passa 5 olika bilar.

Det som gjorde denna portabla billyft extra intressant var att det efter användning av lyft, kunde hänga upp den på väggen och inte vara i vägen när man mekat klart. Vikten per ramp, är under 30 kg vilket gör att man klarar av att både montera och flytta lyften själv. Hela lyften med tvärbalkar monterade väger ca 65 kg. När jag nu hade kontakt med grundare och ägare av EZcarlift så tog jag upp frågan vilken återförsäljare som hade denna lyft som jag kunde beställa ifrån. Svaret jag fick var att det inte fanns någon i Norden, det fanns i England, hos biltillbehörsaffären Holden, men i samband med Brexit så skulle det bli dyrare än att köpa från USA.

Nu kom det verkligen intressanta fram, jag ställde frågan om de sökte återförsäljare, vilket de gjorde. Efter någon veckas fundering så meddelade jag Manev att jag var intresserad att bli återförsäljare och kunde lägga till denna verksamhet i det företag som jag tidigare hade, och kort därefter köptes de första 5 lyftarna samt ett antal tillbehör. Beställning lades i december 2021 och ca en vecka senare kom den första leveransen från USA till Norrköping fram.

Alla verksamheter verkar på något sätt alltid starta i ett garage, då även denna.

Nu ca 1-år senare har vi flyttat in i ett nybyggt showroom och lagerlokal mitt emot Norrköpings flygplats, där kunder är välkomna att besöka för en demo av billyften och även hämta en lyft själv om så önskas, annars skickar vi hem den till er med DHL som transportör.

Lanseringen av billyften EZcarlift i Sverige sker under påskhelgen då vi ställer ut på Custom Motor Show 2023 i Jönköping Elmia, hall C.

Nu är vi beredda att leverera denna lyft och tillbehör som vi har på lager till kunder i Sverige som steg 1 och övriga nordiska länder som steg 2 och övriga Europa som steg 3.

Välkomna på en fika om ni har vägar förbi i Norrköping.

Hälsningar Stefan, stolt återförsäljare och importör av EZcarlift.

Mannen bakom designen av EZcarlift™ är maskiningenjör och entreprenör Boytcho Manev. Boytcho föddes i Bulgarien 1949 och tog sin ingenjörsexamen vid universitetet i Magdeburg, Tyskland, varefter han gick till jobbet för den världsberömda tillverkaren Wacker Corporation i München där han designade vändbar vibrationsplatta (komprimator) – mer än 40 år senare Boytchos design fortsätter att vara världens mest sålda vibrationsenhet.

1978 överförde Wacker Boytcho till USA som en del av sitt nya produktutvecklingsteam för den amerikanska marknaden. Fortsatta affärsframgångar och nya personliga intressen följde, och Boytchos stannade kvar i staterna sedan dess – han bor för närvarande i centrala Kalifornien.

V1993 grundade Boytcho sin egen ingenjörsfirma, EBM Design, Inc. EBM specialiserar sig på design och utveckling av unika och första i sitt slag. Bland dess andra prestationer har EBM tagit fram en seismisk gasventil som automatiskt stoppar flödet av naturgas i händelse av en jordbävning.

Utvecklingen av EZcarlift™ var resultatet av Boytchos passion för bilar. Eftersom han såg ett behov av en billyft för konsumenter, satte han sig för att designa en lift speciellt för användning i garage – en som var stark, säker, lättanvänd, kompakt och prisvärd. Designprocessen omfattade 4 år och inkluderade 5 prototyper innan den resulterade i den aktuella produkten.

Under hela sin karriär har Boytcho haft en dominerande ingenjörsfilosofi för varje projekt – enkelhet…Bestämma ett behov, designa en lösning som fungerar och gör den sedan säker och enkel att använda.

EZcarlift™ är ett bevis på hans filosofi.